En dag på akuten i Gävle..

Ja, var ska jag börja? I tisdags hade Jolines hand helt plötsligt blivit jätteful! Det som från början var ett litet skrapsår såg då ut som en stor blåsa. Ringde BVC och fick träffa Carina. Hon tyckte absolut att Joline behövde penicillin eftersom det såg ut som en infektion. Så vi fick en ny tid till HC. Väl där så frågar ju såklart läkaren vad som hänt och jag förklarar att hon hade ett liiitet sår från början och huxflux så såg det ut sådär. Men enligt läkaren så var det en brännskada, trots att jag sa att hon inte har bränt sig, det borde jag ju ha märkt?!? Och jag vet ju att hon hade ett litet sår där, skorpan var ju kvar mitt på blåsan. Men icke!
Brännskada sa läkaren. Inget att göra, vi avvaktar och lägger på ett Alsolspritförband. Hör av dig om hon blir dålig. Annars ses vi på torsdag för att kolla hur det ser ut då.
Sällan!
Igår, onsdag, ringde jag 1177. Jolines hand hade då blivit värre. Hon hade vaknat på natten och gråtit för att hon hade ont. Sköterskan på 1177 ringde HC och läkaren där skrev då ut penicillin (kåvepenin). Så ja, nu kanske det blir bra.. Trodde jag ja!
Idag, torsdag, va vi som bestämt till HC för att visa upp Jolines hand som nu såg ännu värre ut! Läkaren hade väl egentligen inget att komma med eftersom han inte visste varför det blivit så, eventuellt en stafylokockinfektion eller Pemphigus? sjukdom, nån autoimmun sjukdom eller infektion, ja han visste inte riktigt. Remiss till infektionsavdelningen isätllet och så blev vi iväg skickade till akuten. Väl där så fick vi vänta typ 2-3 timmar innan vi ens kom in på ett rum. En sköterska tog prov på Joline, 2 rör närmare bestämt. Sen fick vi vänta igen.
Sen kom äntligen en doktor, en ortopedläkare som ville lägga in oss, hon pratade om en eventuell stafylokockinfektion. Joline skulle få antibiotika intravenöst och eventuellt skulle dom söva henne och skära upp handen så att dom kunde dränera bort all vätska och göra nån odling och ta reda på vad som orsakat detta. Ah, men va bra. Nu händer det nått! Men det kändes ju inge vidare när männikan säger att hon vill skära i min lilla tjej! Men om det är det som krävs så är det ju inte mkt att disskutera..
Sen kom en annan läkare. En AT läkare som va lite inne på infektion, hon klämde och kände på handen och vips så var det hål och det sprutade vätska. Jippi! Hon kände efter lymkörtlar i Jolines armhålor sen gick hon igen. Jaha, nu då? Får vi komma till nån avdelning nu? Nix, vi skulle vänta.
Vi väntade i 100 år till sen kom en barnläkare. Rosfeber! Enligt honom så skulle Jolines rosfeber försvinna med kåvepeninbehandlingen. Men enligt ortopedläkaren så skulle inte rodnaden och svullnaden sprida sig när hon börjat äta kåvepenin, så för mig stämde det inte. Men jaja. Alla 3 läkarna diskuterade medans dom klämde och kände, Joline grinade och skrek som en stucken gris. Där satt jag trött, hungrig och hjälplös. Försökte trösta Joline samtidigt som jag försökte fatta vad läkarna pratade om.
Ni måste träffa en hudläkare!
Suck.. Ännu mer väntande..
Till slut träffade vi en hudläkare. Han tyckte det såg ut som en infektion och frågade oss vad infektionsläkaren hade sagt. Vi har inte ens träffat nån sån svarade jag. Alla Jolines prover såg bra ut. Så hudläkaren beslutade att han skulle byta penicillin och om hon får ont (det har hon hela tiden, hon använder inte ens handen längre) ska vi ge henne alvedon. Det skulle nog göra allt bra igen. Så här sitter vi nu. Jolines hand är halft sprucken, den är röd och vätskar och dubbelt så stor som den andra. Men vi har ju iaf ett nytt penicillin (Heracillin). Hoppas fan att det är nån dunder medicin så hon blir bra igen! Handen har 3 dagar på sig att förbättras och Joline får inte bli dålig med feber eller nån annan påverkan på allmäntillståndet då blir det ett besök till gävle igen. Och så har vi ju såklart ännu ett besök på HC inbokat på måndag. KANON!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0